Hoe je als bedrijf meer verkopen genereert via het internet
Wanneer je het als bedrijf lastig vindt om nieuwe klanten te werven en voornamelijk bezig bent met het genereren van verkopen is het belangrijk om op zoek te gaan naar nieuwe tactieken. Je wil achterhalen wat er niet goed gaat en waardoor er geen nieuwe klanten binnenkomen. Kun je het niet van de concurrenten winnen? Of komt het toch door slechte marketingactiviteiten. Er zijn talloze voorbeelden van bedrijven die een goed product of dienst hebben en ook kwaliteit leveren maar desondanks slechte verkoopcijfers hebben. Dit kan voortkomen uit het feit dat het product slecht is gepositioneerd of dat de promotie niet voldoende is om de aandacht van de doelgroep te vangen. Er kunnen meerdere oplossingen gevonden worden om het probleem op te lossen. Je zou bijvoorbeeld het product of dienst kunnen herpositioneren waardoor er een andere doelgroep benaderd wordt. Ook het marketing- & verkoopplan kan omgegooid worden. Op welke manier dit allemaal mogelijk is en wat dit kan opleveren wordt gedurende het artikel duidelijk.
Een goede manier om als bedrijf geluid te maken in de markt is door veel naamsbekendheid op te doen via het internet. Iedereen in de huidige wereld waarin we momenteel leven is actief op het internet. Om ervoor te zorgen dat je bedrijf een uithangbord heeft op het internet moet je een website opzetten waar allerlei bezoekers te allen tijde kennis kunnen maken of in contact kunnen komen met je bedrijf. Een website kan voor verschillende doeleinden ingezet worden. Je hebt informatieve sites waar het er voornamelijk om draait dat de bezoekers informatie op kunnen doen via blogs of onderzoeksresultaten. Andere doeleinden kunnen zijn om producten of diensten te verkopen. Of om naamsbekendheid en interesse bij de doelgroep op te wekken. Het is van belang dat je als bedrijf weet wat je met je site wilt bereiken en hoe je hem wilt inzetten. Zodra dit op orde is, is het een ontzettend effectieve tool.
Website of webshop
Jouw bedrijf heeft dus hard verbeterde verkoopcijfers nodig en je bent tot de conclusie gekomen dat je dat het beste kunt bereiken via een website. Het is voor elke situatie natuurlijk anders hoe je een site kunt inzetten. Voor winkels die fysieke producten verkopen aan bijvoorbeeld tieners kun je het beste een webshop inzetten. Hier kan de doelgroep gemakkelijk hun producten op aanschaffen. Het online winkelen is steeds populairder aan het worden en steeds meer mensen hebben de voorkeur voor online winkelen. Het is een dus een grote kans om hier als winkelketen op in te spelen. Je kunt via het internet je bereik in één keer drastisch vergroten. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld een accountancykantoor. Hun klanten bestaan voornamelijk uit particulieren en zakelijke klanten die hun dienst afnemen. Hierbij worden er geen producten verkocht, maar ga je een samenwerking met de klant aan waarbij financiële taken worden overgenomen. Voor dit soort bedrijven kunnen cijfers ook op het gebied van klantenwerving te pas komen. Door middel van een goede site die de kwaliteit en staat van dienst uitstraalt kunnen er klanten naar het bedrijf toegetrokken worden. Wanneer je als bedrijf zelf geen goede site hebt en ook niet weet hoe het verbeterd kan worden zijn er meerdere mogelijkheden. Je kunt een nieuwe website laten maken door een externe partij. Dit geeft een grotere kans op een verbeterd resultaat.
Hoe een site meer klanten genereert
Nu je bekend bent met het belang van goede website en wat daarmee mogelijk is, is het zaak om ervoor te zorgen dat de site ook daadwerkelijk verkeer genereert. Wanneer je een goede gebruiksvriendelijke site hebt die volledig op de doelgroep inspeelt, maar geen verkeer genereert zal er geen conversie plaats vinden. Daarom is het net zo essentieel om bezoekers voor je site te generen. Dit kun je bereiken door middel van het uitvoeren van verschillende soorten online marketing activiteiten. Sociale media kanalen, adverteren op externe sites en de zoekmachines zijn zeer goede manieren om de bekendheid te vergroten van je site.
Hoe onderscheid je je?
Er zijn dus verschillende mogelijkheden om bezoekers op een website te genereren. Maar welke werkt nou het beste in jouw situatie en hoe onderscheid je je daarin ten opzichte van je concurrenten. Het is belangrijk om goede marketing activiteiten en campagne uit te voeren die afgestemd zijn op je doelgroep. Daarnaast levert een goede positie in zoekmachines ook het gewenste resultaat op. Je kunt dit realiseren door middel van je site te optimaliseren met content en linkbuilding. Je kunt je site volledig laten inspelen op een hoog scorend zoekwoord door een in SEO gespecialiseerd webdesign bureau in te schakelen. Zij zijn in staat om de populairste zoekwoorden te vinden bij jouw doelgroep en jouw site daarop in te laten spelen.
Wat kun je nu doen om actie te ondernemen?
Om er dus voor te zorgen dat je betere verkoopcijfers kunt genereren voor je bedrijf is het gebruiken van een website een ideale tool. Hierbij is van belang dat je achterhaalt welk soort site het beste bij jouw situatie past. Op basis daarvan kan je een site ontwikkelen die veel verkeer genereert en een hoge conversieratio heeft.